Bestellen op factuur
Gratis verzending vanaf 50 euro
Niet goed = geld terug

Het belang van wereldoriëntatie op de basisschool

januari 27, 2025

De afgelopen jaren is de leesvaardigheid van leerlingen in Nederland gedaald. Uit de Progress in International Reading Literacy Study (PRILS) blijkt dat leerlingen in 2021 in groep 6 een lager leesvaardigheidsniveau behaalden dan leeftijdsgenoten in 2016. Met deze daling scoren Nederlandse leerlingen niet langer boven het Westerse gemiddelde. Ook blijkt uit het onderzoek dat het leesplezier en de gemiddelde leestijd is gedaald.

Om leesonderwijs effectief vorm te geven speelt wereldoriëntatie een grote en belangrijke rol. Leesbegrip is namelijk afhankelijk van de kennis en het aantal woorden dat je over een bepaald onderwerp weet. Weet je meer over een onderwerp, dan is het ook gemakkelijker om een tekst te lezen en te begrijpen. Daarnaast helpt een brede kennisbasis bij het verwerven van nieuwe kennis en inzichten tijdens het lezen.

Precies hier speelt wereldoriëntatie een grote rol. Om leerlingen de kans te bieden veel (basis)kennis over een onderwerp te weten te komen is het belangrijk om hier gedurende langere tijd (6-8 weken) aan te werken. Middels de verschillende thema’s van de wereldoriëntatiemethode van J-Educatie werken leerlingen meerdere weken aan eenzelfde thema waarin meerdere zaakvakken aan elkaar worden gekoppeld. Door het leesonderwijs hierop aan te sluiten ontstaat een betekenisvol thema dat niet alleen de kennisontwikkeling verbreed en verdiept, maar ook de betrokkenheid en motivatie verder verhoogt!

Wil je meer weten over het betekenisvoller maken van jouw onderwijs? Neem dan vrijblijvend contact op en kijk wat J-Educatie voor jou kan betekenen!

Bronnen:

Swart, N. (2023). Leesvaardigheid tienjarigen gedaald.

Via: https://didactiefonline.nl/artikel/leesvaardigheid-tienjarigen-gedaald

Snel, M. (2023). Kwaliteitswaaier: Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen. Kennistafel Effectief Leesonderwijs.

Via: https://www.platformsamenonderzoeken.nl/wp-content/uploads/2023/01/Kwaliteitswaaier-Effectief-Onderwijs-in-Begrijpend-Lezen-2.pdf

PIRILS-2021. Leesvaardigheid van Nederlandse tienjarigen niet langer boven Westers gemiddelde.

Via: https://expertisecentrumnederlands.nl/pirls-2021

Jasper

Andere blogs