Bestellen op factuur
Gratis verzending vanaf 50 euro
Niet goed = geld terug

Wereldoriëntatie methode

Laat jouw leerlingen op een actieve manier leren over geschiedenis, aardrijkskunde en natuur & techniek.

Een wereldbol op een stapelboeken
Illustratie van een open geschiedenisboek waaruit scènes uit uiteenlopende tijdperken tevoorschijn komen

Waarom kiezen voor onze methode?

Leren door te doen

J-Educatie biedt een effectieve methode voor wereldoriëntatie, speciaal ontwikkeld voor basisonderwijs groep 5 tot groep 8

De leukste manier om wereldoriëntatie te ontdekken

Lesmethode

Zo werkt de wereldoriëntatie methode van J-Educatie

Het schooljaar is opgedeeld in globaal vijf periodes, handig van vakantie tot vakantie, waarin je steeds één of twee overkoepelende thema’s behandelt. Elk thema is ingedeeld op:

  1. Effectieve lestijd – doelen van verschillende vakgebieden worden slim gekoppeld.
  2. Vakoverstijgende koppelingen – integreer taal, creativiteit en burgerschap.
  3. Excursies & gastlessen – denk aan musea, culturele instellingen of het Rode Kruis.
  4. Verkeer geïntegreerd – de theorie oefen je meteen buiten de klas.

Zo is elk thema betekenisvol en voelen lessen voor leerlingen als één logisch verhaal.

Werken in thema’s

De wereldoriëntatiemethode van J-Educatie werkt met verschillende thema’s. Elk jaar is opgedeeld in ongeveer 5 periodes, waarbij globaal van vakantie tot vakantie wordt gewerkt aan eenzelfde onderwerp. Per leerjaar zijn er 6-10 thema’s, afhankelijk van de grootte. Omdat per thema gekeken is naar een zo’n effectief mogelijke verdeling en koppeling met de kern- en aanbodsdoelen zijn er geen vaste uren in het lesrooster voor wereldoriëntatie in de week. Vaak is dit in het begin even wennen, maar het biedt veel extra tijd voor andere (leuke) dingen om in de klas te doen!

De inhoud en de opbouw van de thema’s binnen de methode voor wereldoriëntatie is zorgvuldig samengesteld om zo een betekenisvolle context te kunnen creëren. Door te kijken naar koppelingen met andere vakgebieden en bijzondere momenten sluiten de onderwerpen gedurende het hele schooljaar goed aan bij de belevingswereld en interesses van de leerlingen. Deze opbouw biedt de mogelijkheid tot bezoek aan verschillende musea, culturele instellingen en boeiende gastlessen van bijvoorbeeld het Rode Kruis. Bij al deze lessen zijn de doelen van verkeer volledig geïntegreerd om de theorie meteen in de praktijk te kunnen brengen!

Thematische eindopdrachten

Omdat je gedurende meerdere weken aan eenzelfde onderwerp werkt, biedt de wereldoriëntatiemethode van J-Educatie de ruimte voor grote eindopdrachten. Deze opdrachten kunnen tevens ingezet worden voor schrijf- en stel opdrachten binnen het taalonderwijs en creatieve (samenwerking)opdrachten, voor een zo effectief mogelijke onderwijstijd!

Voorbeelden van thematische eindopdrachten zijn het maken van een Romeinse stad, het maken en presenteren van een reisfolder over een vakantieland, het uitvoeren en beschrijven van proefjes en experimenten of het maken van een sculptuur van plastic afval.

Werken vanuit doelen

Leerlingen leren beter wanneer ze weten wat ze gaan leren. Daarom zijn alle doelen opgeschreven in ‘leerlingtaal’ en worden ze besproken bij het begin én einde van de les. De handleiding biedt daarbij praktische handvatten om snel te kunnen achterhalen of de leerlingen een doel hebben behaald.

In de wereldoriëntatiemethode van J-Educatie speelt de inhoudslijn van geschiedenis een duidelijke rol. Per leerjaar is een andere invalshoek gekozen om de verschillende onderwerpen te behandelen, waarbij de leerstof concentrisch is geordend: elk schooljaar start de geschiedenis weer opnieuw! Deze aanpak draagt bij aan een chronologisch tijdsbesef en herkenning bij leerlingen, wanneer nieuwe onderwerpen uit eenzelfde periode worden aangeboden. Door hier de topografie aan te koppelen krijgen de onderwerpen nóg meer betekenis. Zo kijken de leerlingen naar de wateren en steden in Oost-Nederland wanneer het over de Hanze gaat en leren ze de landen van de wereld bij het maken van een reisfolder. 

Actieve verwerking

Tijdens de wereldoriëntatielessen van J-Educatie zijn de leerlingen altijd actief bezig met de lesstof voor een zo groot mogelijke betrokkenheid. Zo zijn ze bezig met het spelen van spellen, het programmeren van Bee-Bots, het maken van creatieve verwerkingen, het uitvoeren van een experiment of één van de online escaperooms van KRAAK’M!

Gratis uitproberen

Probeer het 3 maanden gratis! Laat je gegevens achter en we nemen snel contact op.

Over ons

J-Educatie is begonnen met het idee dat het wereldoriëntatieonderwijs beter kan. Vaak worden de lessen bij wereldoriëntatie omgedoopt tot lessen voor begrijpend lezen, terwijl de basiskennis van de wereld om je heen juist nodig is om tot goed tekstbegrip te kunnen komen. Het moet dus andersom!

Wereldoriëntatie moet een vakgebied zijn waar kinderen in aanraking komen met de geschiedenis, de wereld om hen heen en de verwondering van de natuur en techniek. Dit alles het liefst zo betekenisvol mogelijk. 

Jasper Rietman
Oprichter J-Educatie
Lees hier mijn visie

Wat anderen zeggen over ons

Wat deze methode zo fijn maakt is dat het een brug is tussen veel vakken op school. Niet van de hak op de tak door de lessen heen op een dag, maar met elke les weer iets breder het onderwerp aansnijden wat voor meer diepgang zorgt. De verschillende, creatieve verwerkingsvormen zorgen dat er een hoge betrokkenheid is, bij de kinderen én de leerkracht.
Meester Jordy
Leerkracht groep 7
De les met de Bee-Bot over het menselijk lichaam was een gigantisch succes in groep 6! Ik heb de klas zelden zo enthousiast gezien en ze waren dan ook actief, samenwerkend en met veel plezier aan het leren. Toen we gingen opruimen, wilden ze het liefst zelfs in de pauze nog door!
Juf Mathilda
Leerkracht groep 6

Veelgestelde vragen

Staat jou vraag er niet tussen of wil jij een andere vraag stellen over onze methode? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag!

Gratis uitproberenContact opnemen
  • Wat is wereldoriëntatie in het basisonderwijs?

    Wereldoriëntatie is een verzamelnaam voor het onderwijs, waarin kinderen kennismaken met de wereld om hen heen en dichtbij, zowel in het verleden, heden als toekomst. Het valt in het basisonderwijs binnen het domein van Oriëntatie op jezelf en de wereld.

    Scholen zijn binnen die vakgebied om vrij eigen accenten aan te brengen en hebben vaak een eigen aanpak. Wereldoriëntatie komt in het basisonderwijs met verschillende benamingen voor. Sommige scholen gebruiken de term zaakvakken of hebben het over geschiedenis, aardrijkskunde, natuur & techniek of biologie.

    Lees meer over het belang van wereldoriëntatie op de basisschool

  • Wat zijn de thema's van wereldoriëntatie?

    Met de methode van J-Educatie werk je in verschillende thema’s. Op deze manier zijn je leerlingen voor een aantal weken bezig met eenzelfde onderwerp, wat de mogelijkheid biedt om koppelingen te maken met andere vakgebieden. Naast onderstaande thema’s voor wereldoriëntatie, biedt J-Educatie voor groep 5-6 en 7-8 een speciaal burgerschap thema: Verkiezingen.

    Groep 5: Dierentuin, Draaien, Duurzaam, Romeinen, Hanze, Geheimen, Geld, Weer, Ziekenhuis, Ruimte

    Groep 6: Bekende Boeken, Plantenrijk, Kunstenaars, Utrecht, Mensenrijk, Ondergronds

    Groep 7: Geld, Dierenrijk, Waterland, Helden?!, Familie, Duurzaam

    Groep 8: Ruimte, Oorlog en Vrede, Verbinding, Microrijk, Op Weg Naar Het Verkeersexamen, Wereldreis

  • Is burgerschap onderdeel van de methode voor wereldoriëntatie?

    Burgerschap zijn sociale en maatschappelijke vaardigheden die bijdragen aan een actieve deelname in de samenleving. Burgerschap draait om kennis, vaardigheden en ervaringen die leerlingen ontwikkelen in relatie tot de diverse en democratische samenleving.

    Een deel van de burgerschapsdoelen komen expliciet terug in de methode voor wereldoriëntatie van J-Educatie. Denk hierbij aan het lespakket rondom verkiezingen, waarin leerlingen de kennis leren over de parlementaire democratie, maar ook zelf ervaren hoe het is om te mogen stemmen. Ook onderwerpen als duurzaamheid en klimaat, racisme en discriminatie en (on)gelijkheid zijn thema’s die in de lessen wereldoriëntatie terugkomen.

    Alles over de rol van wereldoriëntatie bij burgerschapsonderwijs

  • Waarom de methode van J-Educatie?

    Met de methode voor wereldoriëntatie van J-Educatie heb je een hoge leerling betrokkenheid, vanwege de vele actieve werkvormen. Door een slimme thematische opbouw, worden de lessen daarnaast op een effectieve manier aangeboden wat leidt tot tijdwinst in je lesrooster, waarbij onderwerpen als burgerschap en verkeer geïntegreerd zijn voor een samenhangende reeks!

  • Kost de methode veel tijd om voor te bereiden?

    Nee. De wereldoriëntatiemethode van J-Educatie heeft handige handleidingen voor leerkrachten, waarin duidelijk en per les staat beschreven wat je moet voorbereiden. Ook zijn de downloads en digibordmaterialen per les duidelijk in de online lesomgeving te vinden.  

    Een groot voordeel van de methode van J-Educatie is de achtergrondinformatie die bij elke les gemakkelijk te vinden is. Zo is je eigen kennis over de uiteenlopende onderwerpen altijd op peil en kun je vol vertrouwen aan de slag!

  • Hoeveel tijd ben ik per week kwijt aan wereldoriëntatie?

    De methode is ingedeeeld in verschillende thema’s. Per thema is gekeken naar een zo’n effectief mogelijke verdeling en koppeling met de kern- en aanbodsdoelen. Daarom zijn er geen vaste uren in het lesrooster voor wereldoriëntatie in de week. Vaak is dit in het begin even wennen, maar het went al snel en biedt veel extra tijd voor andere (leuke) dingen om in de klas te doen!

Laatste blogs

Naar alle blog