Veel basisscholen werken tegenwoordig thematisch. Hoewel dit per school verschillend tot uiting kan komen, is de overeenkomst dat er gedurende een bepaalde periode aan eenzelfde onderwerp wordt gewerkt.
Wat is thematisch onderwijs?
Thematisch onderwijs is een didactische aanpak waarbij leerlingen gedurende een afgebakende periode werken aan een centraal onderwerp of thema, dat vanuit verschillende vakinhouden wordt benaderd. Binnen het basisonderwijs zien we deze aanpak steeds vaker terug, zowel binnen wereldoriëntatie als in de integratie met taal, lezen en rekenen/wiskunde. Het doel is het creëren van een vakoverstijgende samenhang, waarmee het leren betekenisvoller, effectiever en duurzamer wordt.
Betekenisvol leren
Thematisch werken maakt leren relevant door lesstof te verbinden aan de leefwereld van leerlingen. Door kennis te contextualiseren ontstaat een leeromgeving waarin leerlingen gemakkelijker verbanden leggen tussen nieuwe informatie en bestaande ervaringen. Dit bevordert betekenisvol leren, wat als effectiever wordt beschouwd dan geïsoleerd, abstract onderwijs.
Daarnaast versterkt deze aanpak de intrinsieke motivatie van leerlingen, doordat zij zich eigenaar voelen van hun leerproces en kunnen werken aan realistische, betekenisvolle eindproducten. Ook draagt de herhaling van het onderwerp in andere contexten bij aan het integreren van kennis waardoor het beter kan beklijven in het langetermijngeheugen.
Thematisch werken binnen wereldoriëntatie
Het vakgebied wereldoriëntatie biedt mooie kansen voor thematisch werken. Een onderwerp kan vaak vanuit meerdere kanten bekeken worden. Neem als voorbeeld het thema ‘De Ruimte’ wat voor groep 5 wordt aangeboden. Binnen dit thema komen de inhoudslijnen geschiedenis met lessen over Eise Eisinga (de Nederlandse maker van het planetarium), de ruimte om je heen met lessen over de verschillende planeten, dag en nacht en de maanfasen en de samenleving met een les over verschillende beroepen in de ruimtevaart samen.
Een ander voorbeeld kan gevonden worden in het thema ‘Mensenrijk’ voor groep 6. In dit thema leren de leerlingen over de werking van het menselijk lichaam, veelal vanuit de inhoudslijn planten, dieren en de mens. Verschillende proefjes over bijvoorbeeld de werking van de zintuigen of het geluid komen uit in de inhoudslijn natuurkunde en techniek. Bovendien is in dit thema een koppeling te vinden met ICT-vaardigheden, waarvoor de leerlingen middels programmeren de werking en plek van verschillende spijsverteringsorganen leren.
Ook in groep 8 in het thema ‘Wereldreis’ is veel verbinding tussen de verschillende inhoudslijnen. Zo worden bij de lessen geschiedenis de oude beschavingen over de hele wereld behandeld. Vanuit de ruimte om je heen wordt vervolgens niet alleen aandacht besteed aan de topografie van de landen van de wereld, maar komen onderwerpen als klimaat(zones), weersverschijnselen en transportmiddelen terug. Tot slot wordt vanuit de samenleving een koppeling gemaakt met de verschillende culturen en leefgewoontes die in een reisfolder als eindproduct over een vakantieland worden gebundeld.
Wil je meer weten over de verschillende thema’s in de lessen van wereldoriëntatie bij jou op school? Neem dan vrijblijvend contact op en kijk wat J-Educatie voor jou kan betekenen!